Seizoen informatie

Beste leden, trainers, teammanagers, ouders etc,

In seizoen 2023/2024 zullen we met 67 teams actief zijn op de zaterdag. Een ongekende luxe, ware het niet dat we daarvoor wel maar slechts 3,5 veld tot onze beschikking hebben. De druk op de beperkte capaciteit is groot en noopt tot maatregelen die wellicht niet altijd prettig zijn maar wel noodzakelijk om het speelschema toch volledig af te kunnen werken. Er zal komend seizoen af en toe uitgeweken moeten worden naar andere speeldagen zoals de woensdag, vrijdag of zondag of naar een speeltijd (veel) later op de dag. Ook uitwijken naar het terrein van de tegenstander of naar een veld bij een andere vereniging in de buurt behoort tot de mogelijkheden.

Verder gaan we op de vrijdagavond wederom met een team deelnemen aan de 35+ competitie. Daarnaast hebben we op de vrijdag nog twee trainingsgroepen met zowel voetbalvaders als voetbalmoeders.

Op de zondag hebben we natuurlijk de vertrouwde Champions League en gaan de vaste waarden Meerburg 2 en Meerburg 3 ook weer een jaartje door.

Voor de meeste teams zal de eerste speelronde op 2/3 september zijn en de meesten beginnen dan met  bekerwedstrijden. Afmelden voor deze bekerwedstrijden is niet de bedoeling, dat leidt namelijk tot hoge boetes van de KNVB dus graag zorgen dat je compleet bent of invallers regelt voor deze wedstrijden. Hieronder het speelschema voor het hele seizoen: Speeldagenkalender 2023/2024

Als hier vragen over zijn, graag even mailen naar [email protected]Voor de competitie- en bekerindeling vindt u de belangrijkste data in bijgaande link: Belangrijke data. Zodra de indelingen bekend zijn (vanaf 11 augustus), zullen deze ook zichtbaar zijn in de Voetbal app.

Oefenwedstrijden thuis kunnen besproken worden voor de woensdag, ook via [email protected] of via Whatsapp op 06 46 222 173. Echter, door de capaciteitsproblemen op de zaterdag zullen deze woensdagen grotendeels gevuld zijn met KNVB inhaalwedstrijden.

Pupillen
Onder 8 tot en met Onder 10-pupillen spelen op een verkleind kwartveld (42,5m x 30m) 6 tegen 6 wedstrijden. Deze duels worden begeleid door een spelbegeleider (een ouder) die de spelers zoveel mogelijk de ruimte geeft het spel zelf te ontdekken en alleen daar waar nodig fluit om de spelregels uit te leggen.

De Onder 11- en Onder 12-pupillen spelen op een versmald half veld (64m x 42,5m) 8 tegen 8 wedstrijden. De wedstrijden staan onder leiding van een pupillenscheidsrechter (eveneens een ouder) om volgens de juiste richtlijnen te kunnen voetballen.

Bij de Onder 8 t/m Onder 10 pupillen worden geen uitslagen en standen meer gepubliceerd. Dit is in lijn met de ontwikkeling van de nieuwe wedstrijdvormen waarbij het draait om het vergroten van het spelplezier van pupillen. Uit onderzoek blijkt dat kinderen uitkomend in Onder 8 en Onder 9 nog niet in staat zijn om weken vooruit te kijken en daarom geen echte interesse hebben in rangen en standen.

Het bijhouden van een competitie en toewerken naar een kampioenschap blijkt vooral van waarde en belang voor trainers, leiders en ouders. Dit kan leiden tot onnodige spanning en druk wat ten koste gaat van het spelplezier van het kind. De KNVB houdt wel de uitslagen bij om teams op het juiste niveau in te delen.
Regels, infographics JO8, JO9, JO10

Vanaf de Onder 11 leeftijdscategorie publiceert de KNVB ook actief uitslagen en ranglijsten.
Regels, infographics JO11, JO12

Junioren
Vanaf Onder 13 wordt op een heel veld 11x11 gespeeld.  JO13 B-catgorie en MO13 nemen deel aan de pilot met vernieuwde spelregels, deze zijn hier te vinden:
Pilot O13 met vernieuwde spelregels

De algemene spelregels staan hier:

Wedstrijdvorm 11x11 infographic

Meiden- en vrouwenvoetbal

We zullen komend seizoen deelnemen met MO13-1, MO15-1 en MO15-2, MO17-1 en VR1. Hierbij hebben de MO teams de mogelijkheid om de wedstrijden af te werken met 9 tegen 9 als er te weinig spelers beschikbaar zijn. Deze teams zullen waar mogelijk gelijktijdig thuis spelen. Naast de competitie opzet zoals hieronder is te lezen werken ze binnen het meiden- en vrouwenvoetbal volgens een strategisch plan.

Nadere info over het strategisch plan vindt je hier: Strategie meiden- en vrouwenvoetbal 2018 - 2028  versie 2.0
Nadere info over de MO competities vindt u hier: Competitie opzet MO13-MO20